unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Tufft läge för Småland Airport i coronakrisens spår

Småland Airport har liksom övriga flygplatser drabbats hårt av coronakrisen. Totalt handlar det i år om ett ekonomiskt bortfall på mellan 10 och 20 miljoner. Nu hoppas flygplatsen på statliga stödmiljoner och fortsatt uppbackning från ägarna.
– Det gäller att våga satsa så att vi kan vara i startgroparna när flygtrafiken rullar igång igen, säger Småland Airports VD Ulf Axelsson.
Ulf Axelsson
Ulf Axelsson
Foto: Lars-Göran Rydqvist

Vänthallen på Småland Airport ekar nästan spöklikt tom. I coronakrisens spår har nästan all flygtrafik upphört med några få undantag.

– Just nu har vi sex flygavgångar i veckan. Det handlar om destinationerna Alicante, Skopje och Tuzla, men planen är långtifrån fulla.

Någon ljusning i sikte finns heller ännu inte. Efterfrågan på flygresor är just nu näst intill obefintlig och flyg- och resebolagen avvaktar och flyttar ideligen fram datumen för när trafiken ska starta igång igen. Inrikestrafiken lär fortsätta stå still under hösten och Ulf är även tveksam till charterresorna.

– Få vågar boka charter i höst. Coronakrisen kommer nog dessutom påverka chartertrafiken nästa år också. 2021 blir snarare ett steg mot normalisering. Först 2022 kan vi troligen se en återgång till mer normal flygtrafik.

2020 är ett förlorat år för flygplatserna. Totalt beräknas Småland Airport tappa mellan 10 och 20 miljoner kronor. Frånvaron av biljettintäkter, parkeringsavgifter och runt omkring-försäljning gräver djupa hål i kassan. Coronakrisen innebär onekligen en prövning, men i ett längre perspektiv ser Ulf ljust på framtiden för Småland Airport.

– Vi ligger helt rätt i en tillväxtregion med ett stort geografiskt upptagningsområde. Och om Växjö ska fortsätta växa så behövs en flygplats, både för att invånare och företag snabbt ska kunna ta sig till Stockholm eller vidare ut i Europa.

Ulf tycker att stöttningen från flygplatsens ägare (Region Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun) varit bra hittills och hoppas på fortsatt god uppbackning.

– När flygtrafiken så småningom kommer igång igen så är det viktigt att vi är i startgroparna. För det krävs att man vågar satsa inför framtiden.

Förutom ägartillskott så inväntar Ulf också på statligt stöd.

– Staten har gett Trafikverket i uppdrag att fördela 100 miljoner i stöd till de regionala flygplatserna.

Hur mycket av den summan hoppas du tillfaller Småland Airport?

– Helst hade vi förstås velat ha full kompensation för vårt intäktsbortfall, det vill säga 10-20 miljoner, men så mycket kommer vi inte få. Men jag skulle bli väldigt besviken om vi bara får någon enstaka miljon.

Läs mer

Waldestål: Bli kompis med din toalett

Nöje

Waldestål: Bli kompis med din toalett

En krönika av Jonas Waldestål.

Kommunikation i fokus på digital HR-frukost

Nyheter

Kommunikation i fokus på digital HR-frukost

Extra viktigt att hålla kontakten i coronatiderna”.

Premiär för kulturellt samboförhållande

Nöje

Premiär för kulturellt samboförhållande

Invigning i helgen.

Solig festivalpremiär i Växjö

Nyheter

Solig festivalpremiär i Växjö

Festival på Brände Udde.

Ny restaurang har öppnat i centrala Växjö

Nyheter

Ny restaurang har öppnat i centrala Växjö

”Vi har moderniserat en klassisk, ständigt älskad, produkt”.

Titta in i Izakayas nya restaurang i Växjö

Nyheter

Titta in i Izakayas nya restaurang i Växjö

”Vi känner att Växjö behöver och vill ha vår lilla bakficka”.