Alvesta tar fram platsvarumärke
Alvesta är känd som en viktig järnvägsknut, men kommunen är mycket mer än så menar Per Ribacke, som tillsammans med den övriga kommunledningen sjösatt arbetet med att ta fram och skapa ett nytt platsvarumärke.
– Vi behöver ta ytterligare ett steg i kommunens utveckling. Ibland beskrivs Alvesta som en lillebror till Växjö, men vi har väldigt mycket att vara stolta över i kommunen, till exempel fina industrier, ett dynamiskt näringsliv och vackra platser som Hanaslövsbacken, Huseby och nationalparken Åsnen.
Nästa höst är det tänkt att det nya platsvarumärket ska vara klart. I ett första skede handlar det om att identifiera det som utmärker kommunen.
– Vilken är vår identitet? Vad vill vi bli igenkända för? Det är sådana frågor som vi behöver fundera på.
Inför första advent gick startskottet då kommuninvånarna uppmanades att lämna in lappar med förslag om vad de förknippar med och tycker bäst om Alvesta kommun. Lapparna hängs upp på en julklappstavla vid granarna i Alvesta, Grimslöv, Moheda och Vislanda. Det känns familjärt i Alvesta och kreativa människor står det på några av lapparna som hängts upp på tavlan vid Allbotorget.
– Förutom lapparna kommer vi under det kommande året ha organiserade möten med invånare och näringsliv och enkäter på webben för att samla in synpunkter. Det här ska sedan kokas ner i ett platsvarumärke.
Vilka effekter hoppas ni kunna uppnå med ett nytt platsvarumärke?
– Att identifiera våra värden innebär ett lyft för hela samhället. Förhoppningen är att platsvarumärket ska bidra till att öka kommunens attraktionskraft.