GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Innehåll A-Ö

          ”The beast must die” är inte originell – men sällsynt snygg

          Förkrossad av sorg och frustrerad av polisens slapphet beslutar sig den ensamstående mamman Frances för att ta livet av ”odjuret” som har kört ihjäl hennes sexårige son.
          Tv-serie • Publicerad 29 juni 2021
          Cush Jumbo och Jared Harris briljerar i huvudrollerna i ”The beast must die”, som bygger på en roman från 1930-talet.
          Cush Jumbo och Jared Harris briljerar i huvudrollerna i ”The beast must die”, som bygger på en roman från 1930-talet.
          Foto: Gareth Gatrell/C More
          Kriminaldrama

          The beast must die

          Går att streama nu på C More. Oremiär på TV 4 den 28 juni.

          Av: Gaby Chiappe

          I rollerna: Cush Jumbo, Jared Harris, Billy Howle med flera

          Omdömet baserat på 6 avsnitt av 6.

          Till grund för tv-serien ”The beast must die” ligger en roman från 1938 av poeten Cecil Day-Lewis (pappa till skådespelaren Daniel Day-Lewis), som drygade ut inkomsterna med att skriva kriminalromaner under pseudonymen Nicholas Blake. Den har tidigare filmatiserats av bland andra fransmannen Claude Chabrol, men det var ett halvt sekel sedan.

          I den här versionen är handlingen framflyttad till vår tid och utspelar sig på Isle of Wight. Den klassiska – inte helt trovärdiga – deckarintrigen har blandats med en portion av dagens så gångbara polisrealism.

          På en väg längs kusten blir sexårige Marty påkörd av en bil och omkommer omedelbart. Föraren smiter från platsen.

          Pojkens mamma Frances litar på att polisen ska göra sitt jobb. Månaderna går, inget händer. Frances, som är utom sig av sorg och förtvivlan, på gränsen till psykiskt sammanbrott, blir allt mer frustrerad. Till slut bestämmer hon sig för att ta saken i egna händer.

          Frances (Cush Jumbo) söker efter bilföraren som körde ihjäl hennes son i ”The beast must die”.
          Frances (Cush Jumbo) söker efter bilföraren som körde ihjäl hennes son i ”The beast must die”.
          Foto: C more

          Frances tar ledigt från sitt jobb som lärare, lever på sparpengar och lägger all tid på att finna smitaren. Hon tänker inte nöja sig med rättvisa, utan är fast besluten att mörda den som har dödat hennes son.

          Frances söker upp personer, som kan tänkas ha befunnit sig i närheten av olycksplatsen dagen då det hände. Hon får kontakt med Lena, en ung kvinna, som bär på bekymmer och har svårt att dölja det.

          Under förevändning att hon gör research för en detektivroman närmar sig Frances Lena, som smickras av uppmärksamheten. Via Lena nästlar Frances sig in i den välbärgade familjen Rattery, som styrs av George, en arrogant patriark och cynisk affärsman med smak för snabba bilar.

          Mycket pekar på att George satt bakom ratten på bilen som körde på Marty – för mycket?

          ””The beast must die” är inte originell på något sätt, men det är ett sällsynt snyggt iscensatt och spännande kriminalserie, spetsad med en laddat familjedrama.”

          Medan Frances förbereder sin hämnd gör en polisman, som nyligen anlänt från London till ön, allt han kan för att rätta till det hans kollegor försummat.

          ”The beast must die” är inte originell på något sätt, men det är ett sällsynt snyggt iscensatt och spännande kriminalserie, spetsad med en laddat familjedrama.

          Cuch Jumbo (”The good fight”) är lysande som Frances. Motspelaren Jared Harris är inte sämre. Han har tidigare visat sin stora bredd i framträdande roller i bland annat ”Mad men”, ”The crown” och ”Chernobyl”. Som den vidrige George Rattery visar Jared Harris upp ytterligare en sida. Med total närvaro och osviklig känsla för nyanser ser han till att ”odjuret” inte blir en schablon eller karikatyr.

          Mikael HagnerSkicka e-post
          Detta är en recension i vxoweek. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.